Ofcom Çocukların Medya Kullanım Davranışlarına İlişkin Yeni Raporunu Yayınladı
1 December 2017, Friday 10:04

Ofcom Çocukların Medya Kullanım Davranışlarına İlişkin Yeni Raporunu Yayınladı

1 December 2017, Friday 10:04 | 259 görüntüleme

İngiltere’nin medya ve telekomünikasyon düzenleyici otoritesi Ofcom, düzenli aralıklarla yayınlandığı internet güvenliği ve çocukların medya kullanım davranışları gibi raporlarına bir yenisini daha ekledi. 29 Kasım 2017 tarihinde yayınlanan yeni rapor çocukların televizyon, sosyal medya ve radyo gibi medya ve dijital platformların farklı alanlarına ilişkin kullanım davranışlarını kapsamaktadır.

Raporda, bilgiye ulaşma noktasında 12-15 yaş aralığındaki çocukların hala televizyonu (%64) ön planda tuttuğu görülmektedir. Bunu Facebook ve Twitter gibi (%56) sosyal medya platformları izlemektedir.

Çocukların yaşları arttıkça sosyal medyadaki bilgilere güven oranları da azalmaktadır. Televizyon ve radyodan yayınlanan bilgilere güven %59’larda olmasına rağmen sosyal medyada bu oran %32’lere düşmektedir.

Yalan Habere Karşı Sergilenen Davranışlar

Çocukların yaklaşık dörtte üçü ise internet ve sosyal medyada yayınlanan yalan haberlerin farkındadır. 12-15 yaş aralığındaki çoğu çocuk ise sosyal medyada gördüğü bu tarz içerikleri sorgulamaktadır.

Ulaşılan bilgiye güvenmede özellikle yaş kitlesi daha büyük olan çocukların %48’i sosyal medyada gördüğü bir bilgiyi başka bir kaynakta da sorguluyor; %39’u paylaşılan bir bilginin doğruluğu için altına yazılan yorumlara bakıyor; %26’sı içeriğin arkasındaki kurum veya kuruluşun güvenilirliğini sorguluyor; %20’si ise yayınlanan blog, makale tarzı içeriğin profesyonel kalitesini sorguluyor.

Yine 12-15 yaş aralığındaki çocukların %63’ü gördüğü yalan veya yanlı içerik ile ilgili bir aksiyon alıyor. Bunlardan %35’ü ya ailesine ya da bir tanıdığına bu durumu aktarıyor; %18’i, haberin yalan olduğuna dair bir yorum bırakıyor ve %14’ü de sosyal medya platformuna direk olarak içeriği ihbar ediyor.

Ofcom Çocuk Araştırmaları Başkanı Emily Keaney, çoğu çocuğun artık sosyal medyayı etkin kullandığını, bu yüzden okuduğu, gördüğü her içeriği çocukların sorgulaması ve kurgusal gördüğü içerikleri de bildirmesi gerektiğini belirtiyor. Çocukların %46’sı yalan haberi bildirmede hala zorlansa da Keaney, hemen hemen tüm çocukların artık bir sosyal medya içeriğinin doğru mu yoksa yanlış mı olduğunu kontrol etme stratejilerinin olduğunu belirtiyor.

Çocukların Çevrimiçi Davranışları

Çocukların internet kullanımı artık bu dönemde hiç olmadığı kadar yüksek oranlara çıkmış bulunmaktadır. 2016 yılında %87’lik kullanım oranı 5-15 yaş aralığı için bu sene %92’lere ulaşmıştır. Bu büyümenin büyük kısmı, tablet kullanımının artması ile gerçekleşmiştir.

Birçok sosyal medya platformu 13 yaş sınırı getirse de çocukların bu sınıra çok uymadığı görülmektedir. 10 yaşındaki çocukların %28’inin 11-12 yaş grubundaki çocukların ise %46 - %51 oranlarında sosyal medya hesapları bulunmaktadır. Aileler de bu konuda bilinçsiz. %85 Snapchat, %79 Instagram ve %62 Facebook hesabı olan çocukların aileleri herhangi bir yaş sınırlaması olup olmadığını bilmiyor veya yanlış yaş sınırını biliyorlar.

Her yaştan çocuk için birincil çevrim içi hedeflerden biri YouTube'dur ve 5-15 yaş aralığındaki çocukların onda sekizi (% 81) düzenli olarak siteyi kısa klipler veya programlar izlemek için kullanmaktadır.

Çevrimiçi Riskler

12-15 yaş aralığındaki çocukların yarıya yakını internette hiç nefret dolu bir paylaşım görmediklerini belirtmişlerdir. Bu sene yine de görme oranı geçen seneye göre %34’ten %45’e çıkmıştır. Çocukların %37’si ise bu tarz paylaşımlara karşı bir aksiyon almaktadır. Ya ilgili web sitesine durumu bildirmekteler ya yorum yazarak yapılanın yanlış olduğunu belirtmekteler ya da ilgili kişiyi engellemektedirler.

Raporun tamamına aşağıdaki bağlantıdan erişebilirsiniz. Ofcom_Rapor.pdf

Yorumlar

  • Henüz yorum yapılmadı. Hemen düşüncelerinizi yazarak ilk yorumu siz yapabilirsiniz.
Yorum yapın
  • Doğrulama için e-posta adresinizin gerçek ve size ait olması gerekiyor.
  • E-posta adresiniz kesinlikle üçüncü kişilerle paylaşılmayacak, gizli kalacaktır.
  • Görünecek ad alanı için gerçek adınızı kullanmak zorunda değilsiniz.
  • İnternet üzerinde yapacağınız her işlem için IP adresinizin kayıt altına alındığını unutmamalısınız.
  • Yorumunuz yayınlanmadan önce editör onayından geçecektir.
lightbulb_outline Teknolojinin sizi belli bir dil kalıbına sokmasına izin vermeyin. Mrb, Slm, Ok, Kib gibi dilimizi bozan kısaltmalar kullanmayın. Unutmayın, dilini koruyan, geleceğini de teminat altına almış olur.
Toast Alert...