Dijital Oyunlar
SÖZDE OYUN AKIMINA DİKKAT!
31 July 2018, Tuesday 18:40

SÖZDE OYUN AKIMINA DİKKAT!

31 July 2018, Tuesday 18:40 | 1,922 görüntüleme

Günümüzde dijital oyunlar çocuklar ve gençler arasında son derece popüler bir hale gelmiştir. Bu oyunlar çocukların ve gençlerin sosyal ağlarda ya da internet başında fazla zaman geçirmelerine sebep olmaktadır. Bilinçsizce sosyal ağlarda ve internet başında fazla zaman geçirme çocukları ve gençleri olası risklere açık hale getirmektedir. Son zamanlarda dijital oyunların yanı sıra birde sözde oyunlar ortaya çıkmıştır.

Peki, bu sözde oyunlar nelerdir? Sözde oyunlar, “Mavi Balina” ile başlayan “Mariam” ile devam eden ve geçtiğimiz günlerde “Momo” ile tekrar gündeme gelen oyunlardır. Bu oyunlara kısaca değinecek olursak; Mavi Balina, sosyal paylaşım platformları aracılığıyla oyun yöneticileri tarafından kişilere link gönderilerek oynanan bir oyundur. Mavi Balina oyunun amacı, oyuna dâhil edilen kişilere verilen şiddet içerikli görevler ile kişilerin psikolojilerini olumsuz yönde etkileyerek intihara sürüklemektir. Mariam oyunu ise, Mariam isimli bir kızın kaybolması ve evine tekrar dönebilmek için oyunu oynayan kişiden yardım istemesi, sonrasında yöneltilen sorular ve sorular sonrasında gelen oyun içi yönergeler içeren bir oyundur. Oyun içinde sorulan sorular şahsi sorular olabilmekle birlikte soruların yanıtları verilmeden bir sonraki bölüme geçilememektedir. Oyunun kişisel bilgileri istemesi, çeşitli uygulamalara da erişmek istemesi mahremiyeti tehdit etmekte ve oyunu oynayanlar için tehlike arz etmektedir. Bu durumun oynayanlar için oltalama, hesaplarının ele geçirilmesi vb. gibi olumsuzluklara da sebep olabileceği düşünülmektedir.

Son olarak gündemde önemli bir yer eden sosyal paylaşım sitesi Reddit’te en çok okunanlar arasında yer alan Momo oyununa bakalım. Momo, Facebook’ta sosyal medya grubu olarak ortaya çıkmıştır. Edinilen bilgiler doğrultusunda Momo karakteri pörtlek gözleri ile rahatsız edici bir görüntüye sahip, Japonya’daki Vanilla müzesinde yer alan bir sergideki “Kuş Kadın” isimli bir kadın heykelidir. Latin Amerikadan başlayarak yayılan Momo, şuan Nepal, Fransa ve ABD’de de hızla yayılmaya başlamıştır. Kaynağı belli olmayan kişi veya grupların bu karaktere ait bir fotoğrafın sosyal medya üzerinden kesilerek bir Whatsapp kullanıcısı yaratmasıyla numara yayılmaya başlamıştır. Yayılan numara ile temasa geçen kişilere şiddet içerikli ve rahatsız edici fotoğraflar gönderilmeye başlanmıştır. Aynı zamanda kişiler bu uygulama üzerinden tehdit edilmiştir. Elde edilen diğer bir bilgiye göre, kişilerin kişisel bilgilerinin yayılması konusunda da tehdit edildikleri ifade edilmiştir.

Bu üç sözde oyuna baktığımızda oyunların hedef kitlesini çocuklar ve gençler oluşturmaktadır. Aynı zamanda bu oyunların çocukların ve gençlerin psikolojilerini olumsuz yönde etkilediği gözlemlenmektedir.

İnternet üzerindeki sözde oyunların yanı sıra birçok dijital oyun bulunmaktadır. Dijital oyunların,
• Zaman israfına ve erteleme davranışının yerleşmesine sebep olması
• Duygu kontrollerinde zorluk yaşama ve kişilik bozuklukları
• Asosyalleşme ve aile içi iletişimi azaltması
• Sanal ile gerçeklik arasındaki farkı ayırt etmede güçlük
• Şiddet unsurları içerikleri sebebiyle saldırgan duygu, düşünce ve davranışların gelişmesine sebep olması
• Çocukların çevrimiçi tehditlere açık hale gelmesi vb. gibi olumsuz özellikleri bulunmaktadır.

Çocuklar için olumsuz sayılabilecek dijital oyunların yanı sıra çocuklar için fayda sağlayacak eğitsel içerikli dijital oyunlarda bulunmaktadır. Dijital oyunların olumlu etkilerini sıralayacak olursak;
• Yabancı dil öğrenimine ve gelişimine katkı sağlaması
• Strateji geliştirme ve hızlı karar verebilme becerisi geliştirmesi
• El-göz-zihin koordinasyonunu sağlamaya katkı sunması
• Motor becerilerin gelişimine katkı sunması
• Teknolojik bilgi ve becerinin artması vb. etkileri görebiliriz.

Dijital oyunların olumsuz etkilerini minimize edip, olumlu etkilerinden daha fazla fayda sağlayabilmek için ebeveynlere yönelik tavsiyeler aşağıdadır:
• Ebeveynler öncelikle çocuklarının internet ve sosyal paylaşım ağlarında neler yaptığından haberdar olmalıdır.
• Ebeveynler teknoloji ve interneti bilinçli bir şekilde kullanmalıdır.
• Ebeveynler çocuklarıyla güçlü bir iletişim kanalı geliştirmeli, sorgulayıcı ve yargılayıcı bir tutum yerine arkadaşça bir yaklaşım sergilemelidir.
• Ebeveynlerin, çocukların oynayacakları oyunları birlikte seçmeleri gerekmektedir.
• Ebeveynler, çocukların dünyasına daha çok girerek çocukların oynadıkları oyunları birlikte oynamalıdır.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun(BTK) internet kullanıcıları için bilinçlendirme ve farkındalık çalışmalarının bulunduğu http://www.guvenliweb.org.tr/ internet sitesinden, ve oyunlarla ilgili İnternet ve oyunlarla ilgili http://oyun.guvenliweb.org.tr/ konularda bilgi edinebilirler.
• Benzer olgularla sosyal ağlarda karşılaşılması durumunda ilgili sosyal ağın raporlama araçları kullanılarak Yardım Merkezlerine şikâyet edilebilir ayrıca BTK’nın internet kullanıcılarının hizmetine sunduğu Bilgi İhbar Merkezi'ne http://www.ihbarweb.org.tr ihbarda bulunabilirler.

Yorumlar

  • Henüz yorum yapılmadı. Hemen düşüncelerinizi yazarak ilk yorumu siz yapabilirsiniz.
Yorum yapın
  • Doğrulama için e-posta adresinizin gerçek ve size ait olması gerekiyor.
  • E-posta adresiniz kesinlikle üçüncü kişilerle paylaşılmayacak, gizli kalacaktır.
  • Görünecek ad alanı için gerçek adınızı kullanmak zorunda değilsiniz.
  • İnternet üzerinde yapacağınız her işlem için IP adresinizin kayıt altına alındığını unutmamalısınız.
  • Yorumunuz yayınlanmadan önce editör onayından geçecektir.
lightbulb_outline İnternet ortamında tanımadığınız kişilere cevap vermeyin, tekliflerini reddedin, size gönderdikleri mesajları açmadan silin!
Toast Alert...