Size nasıl yardımcı olabilirim?
Dijital Oyunlar
DİJİTAL OYUN OYNARKEN NE KADAR GÜVENDEYİZ?
İnternet ve Bilgi Güvenliği

DİJİTAL OYUN OYNARKEN NE KADAR GÜVENDEYİZ?

Yazar(lar): Gülbahar AYTEKİN - Gazeteci | 10 November 2017, Friday 22:14 | 7,654 görüntüleme

Çok değil bundan 15, 20 yıl öncesine kadar sokaklarda oynanan oyunların yerini bugün telefonda, bilgisayarda, tablette ve internette oynanan dijital oyunlar aldı.

İnternet ve dijital çağ hayatımızı her yönüyle ve köklü bir şekilde dönüştürürken oyunlar ve oyun oynama alışkanlıkları da payına düşeni almıştır. 2017 yılı itibariyle, 31 milyona ulaşan oyuncu sayısıyla çevrimiçi-dijital oyunlar ülkemizde giderek artan bir kullanıcı grafiğine sahiptir. Çok değil bundan 15, 20 yıl öncesine kadar sokaklarda oynanan oyunların yerini bugün telefonda, bilgisayarda, tablette ve internette oynanan dijital oyunlar aldı.

Nitekim teknolojik gelişmelerin içine doğmuş ve büyümüş dijital yerlilerin yaşanan gelişmelere kısa sürede ayak uydurabilme kabiliyeti de, dijital oyunların oynanmasında ciddi bir artışa sebep olmuştur.

Dijital oyunlar, çocuklardan yetişkinlere kadar her yaştan insanın ilgisini çekmektedir. Faydalarının yanında, risklerinin de bulunduğu dijital oyunlar eğer bir teraziye konulursa, ağır basan kefesinde her daim bilinçli, denetimli ve riskleri minimize eden kullanım alışkanlıkları gelecektir. Bunun yanında üzerinde durulması gereken konuların başında dijital oyunlardaki güvenlik riskleri ve bu risklere karşı alınabilecek tedbirler geliyor.

Çevrimiçi oyunlar, sosyal ve teknolojik alanlarda çeşitli riskler içerirler, bu riskler genel olarak aşağıdaki gibidir:
• Kişisel ve finansal bilgileri çalmak isteyen kişilerle iletişimden kaynaklanan riskler.
• Bilgisayar güvenlik açıklıklarından faydalanmak isteyen kötü niyetli kişilerin sebep olduğu riskler.
• İnternet üzerinde ve gerçek dünyada kurban arayan suçluların sebep olduğu riskler.
• Truva atları, bilgisayar solucanları, casus yazılımlar ve virüslerin oluşturduğu riskler.

risk

Dijital Oyunlardaki Teknolojik Riskler

-Virüsler ve Solucanlar: Virüsler, anlık mesajlaşma programları veya e-posta eklentileri aracılığıyla bulaşabilirler. Zararlı programlar, internet üzerinden indirilen oyun dosyaları içerisine de gizlenebilmektedir.

-Zararlı Yazılımlar: Kötü niyetli kişiler sosyal paylaşım ağları vasıtasıyla, kullanıcıları sahte sitelere yönlendirmek için zararlı yazılım içeren eklentileri göndererek bu yazılımları bilgisayar sistemlerine bulaştırmaya çalışırlar. Bu yazılımlar da dolandırıcılık ve diğer kötü amaçlar için kullanılabilir.

-Gizliliği İhlal Edilmiş Oyun Sunucuları: Oyun sunucuları üzerindeki yazılımın gizliliğinin ihlal edilmesi durumunda, bu sunuculara bağlı bütün bilgisayarların da gizliliği ve güvenliği ihlal edilmiş olabilir. Ağ bağlantısı barındıran oyunlar, bilgisayar sistemlerinde güvenliği tehdit eden riskler taşırlar. Kötü amaçlı kişiler güvenlik açıklıkları bulunan bilgisayarları uzaktan kontrol edebilmekte ve bu bilgisayarları farklı sistemlere saldırı amacıyla kullanabilmektedir. Yine kişisel bilgilere erişmek amacıyla bilgisayarlara, truva atı, casus yazılım gibi programlar yükleyebilmektedir. Örneğin, bazı popüler çevrimiçi oyunlarda tespit edilen açıklıkları kullanan saldırganların, oyuncunun bilgisayarındaki dosyaları okuyabildiği, oynanmakta olan oyunu kapatabildiği, hatta oyuncunun bilgisayarının kontrolünü tamamen eline geçirebildiği bilinmektedir.

-Güvenli Olmayan Oyun Kodlaması: Oyun bilgilerinin iletişimi konusunda kullanılan bazı oyun protokolleri, diğer protokoller kadar güvenli değildir. Ayrıca oyun kodları, popüler ticari yazılımlar kadar dikkatle incelenmezler. Bu nedenle oyun yazılımları, zararlı yazılım olarak çalışabilir veya sistem üzerinde güvenlik açıklıklarına sebep olabilir.

risk

Dijital Oyunlardaki Sosyal ve Psikolojik Riskler

Eskiden tek başına oynanan oyunlar günümüzde, mesajların, sesli iletişimin olduğu, çok kişiyle oynanan (Multiplayer) oyunlar haline geldi. Bu sebeple artık dijital oyunların en az teknolojik riskleri kadar sosyal riskleri de var. Kötü niyetli kişiler, yazılım güvenlik açıklıklarından faydalanabilmek için çevrimiçi oyunların sosyal iletişimini kullanıyorlar. Bu kişilerin hedeflerinde ise genellikle, kişisel bilgilerin ele geçirilmesi, kimlik hırsızlığı, kredi kartı bilgilerinin çalınması veya çocuk istismarı bulunuyor.

Diğer bir risk faktörü de, son yıllarda sayısı giderek artan çevrimiçi kumar oyunlarıdır. Genellikle kumarhane oyunlarının çevrimiçi ortama aktarılmış sürümleri, çeşitli piyango türleri ve bahis oyunları gerçek hayatta olduğu gibi sanal dünyada da bağımlılığa, zaman ve para kaybına sebep olmaktadır.

-Sosyal Mühendislik ve Kimlik Hırsızlığı: Burada amaç, kullanıcıları oyun gibi görünen fakat aslında oyun olmayan zararlı yazılımları kullanıcının internetten indirmesini sağlamaktır. Böylece kötü niyetli kişiler, kurbanın bilgisayarını kontrol edebilecek, çevrimiçi hareketlerini takip edecek, başka bilgisayarlara atak yapmak için programlar yükleyebilecektir. Ayrıca, kullanıcının oyunlarda oluşturduğu profillerden kişisel bilgilerine ulaşarak, bu bilgileri satmakta veya banka hesap bilgilerine erişim için kullanabilmektedirler.

-Siber Fuhuş ve Mafya: Siber fuhuş için sanal para ödenen bir uygulamanın geliştirildiği ve oyun firması tarafından ilgili hesabın iptal edilse de hiçbir yasal işlemin yapılmadığı bilinmektedir. Bununla birlikte, sanal suç şebekeleri ile bağlantılı kullanıcıların, zayıf oyuncuları belirli bir “koruma parası” vermeye zorladıkları, aksi takdirde kötü sonuçlarla karşılaşacakları söylenerek tehdit edildikleri de bilinmektedir.

-Sanal Gasp ve Sömürü: Sanal gasp, bir çevrimiçi oyunda bazı oyuncuların diğer oyuncuları yenmek ve onların malzemelerini, oyun karakterlerini çalmak için internet üzerinde çalışan uygulamaları kullanması demektir. Dijital oyun hesaplarının çalınması bilişim suçlarında yeni bir trend olarak karşımıza çıkmaktadır.

-Psikolojik Risk Faktörleri: Oyunlarda başarı ölçütü olarak “öldürülen karakter sayısı” kullanılması bireyleri otomatik olarak şiddete yönlendirebilmektedir. Kadın karakterlere karşı şiddet ve kaba davranışlar yüceltilir. Öldürmeye karşı duyarsızlaşma başlar. Argo ve küfür normalleşir. Gerçek ve sanal ayrımı oyuncular için giderek belirsizleşir. Artırılmış gerçeklik oyunlarında “öldüren” rolünü çocuğun üstlenmesi de diğer bir risk faktörüdür.

Ne Yapmalı?

Aşağıda belirtilen temel güvenlik önlemleri, çevrimiçi oyun amacıyla kullanılan bilgisayarlarda güvenliğin sağlanması için tavsiye edilmektedir:

• Antivirüs ve anti casus yazılım programları kullanılmalıdır.
• E-posta ve anlık iletilerde gelen ek dosyaları açarken çok dikkatli olunmalıdır.
• İnternetten dosya ve yazılım indirileceğinde güvenli siteler tercih edilmelidir.
• Kullanılan internet tarayıcısının güvenlik ayarları yapılmalıdır.
• Güvenlik duvarı kullanılmalıdır.
• Kişisel ve finansal bilgilerin güvenliği sağlanmalı ve yedeklenmelidir.
• Güçlü şifreler kullanılmalıdır.
• Kullanılan yazılımların güncelliği sağlanmalıdır.

teyze

Gerekli güvenlik tedbirleri alındığı takdirde dijital oyunlar bugün çocuklar için vazgeçilmez bir eğlence aracı haline gelmiştir. Risklere karşı korunmada, özellikle ebeveynlere büyük sorumluluklar düşmektedir. Aileler, çocuklarıyla güçlü bir iletişim kanalı geliştirmeli, sorgulayıcı ve yargılayıcı bir tutum yerine arkadaşça bir yaklaşım sergilemelidirler. Örneğin, “Bugün hangi oyunları izledin? Nasıl oyunlar oynamaktan hoşlanıyorsun? En tehlikeli oyun sence hangisi?” Gibi sorular sorularak çocukların görüşleri alınmalıdır. Dijital oyunları çocuğunuzla birlikte oynamak da mevcut risklerden haberdar olmak açısından doğru bir seçenek olacaktır.

Yorumlar

  • Henüz yorum yapılmadı. Hemen düşüncelerinizi yazarak ilk yorumu siz yapabilirsiniz.
Yorum yapın
  • Doğrulama için e-posta adresinizin gerçek ve size ait olması gerekiyor.
  • E-posta adresiniz kesinlikle üçüncü kişilerle paylaşılmayacak, gizli kalacaktır.
  • Görünecek ad alanı için gerçek adınızı kullanmak zorunda değilsiniz.
  • İnternet üzerinde yapacağınız her işlem için IP adresinizin kayıt altına alındığını unutmamalısınız.
  • Yorumunuz yayınlanmadan önce editör onayından geçecektir.
lightbulb_outline Gerçek hayattaki sosyal ilişki kuralları, internet ve sosyal paylaşım mecralarında da geçerlidir.
Toast Alert...