Size nasıl yardımcı olabilirim?
Dijital Oyunlar
DİJİTAL OYUNLARIN GELİŞİMİ, YAPAY ZEKÂ VE SANAL VE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİĞİN DİJİTAL OYUNLAR İLE ETKİLEŞİMİ
İnternet ve Teknoloji

DİJİTAL OYUNLARIN GELİŞİMİ, YAPAY ZEKÂ VE SANAL VE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİĞİN DİJİTAL OYUNLAR İLE ETKİLEŞİMİ

Yazar(lar): Yunus Emre KIYMAZ, Prof. Dr. Şakir TAŞDEMİR | Grafik(ler): Evren GÜRDALAR | 24 August 2022, Wednesday 11:25 | 117 görüntüleme

Oyun kültürü, insanlık tarihi kadar eski olup devamlı gelişim göstermiş, farklı kültürlerde o kültürün geleneğine uygun oyunlar ortaya çıkmıştır.

Geleneksel oyunlar (sokak oyunları, masa oyunları vs.) diye tanımlayabileceğimiz bu olgu, son 40 yılda dijitalleşmenin artışı ile dijital oyunlara doğru bir yönelime girmiştir. Böylelikle oyun kavramını geleneksel ve dijital oyunlar olarak ayırabiliriz.

Bilişim teknolojilerinin devamlı gelişimiyle farklı alanlarda örneğin; üretim ve hizmet sektöründe verimlilik açısından olumlu sonuçları olmuştur. Yapay zekanın geçmiş tecrübelere dayanarak büyümesi de bu sonuca etki etmektedir. Bunun haricinde yapay zekanın dijital oyunların gelişimine de katkıları olmuştur.

Oyun kültürü belirli bir açıdan evrimleşmiş, dönüşüme uğramış özellikle çok oyunculu platformlar sayesinde oyuncuların birbirileri ile sosyalleşmesine de (uluslararası veya kıtalararası ölçekte) olumlu sonuçları olmuştur. İlk zaman dijital oyunlarının bireysel açıdan kullanımı öne çıkmış olsa da yıllar içerisinde takım oyunlarını teşvik eden oyunların gelişi ile dijital oyunlarda farklı bir sürece girilmiştir. Yapay zekanın yıllar içerisindeki değişimi, bulunduğu ortamdaki koşullara uyum sağlayabilmesi daha önce de ifade ettiğimiz gibi dijital oyunları daha rekabetçi, daha oynanabilir hale getirirken, var olan oyunların kullanıcı performans verileri işlenerek, yapay zekaya öğrenebileceği yeni koşullar sunarak bir anlamda yapay zekâ ortamının gelişimine katkı sunabilmektedir. Bu açıdan dijital oyunlar ve yapay zekâ birbirilerini beslemekte ve bir bakıma ‘mutualist’ diyebileceğimiz bir ortam sunmaktadır. Oyunlarda insan-yapay zekâ rekabeti de zaman içerisinde yükselmekte ve daha gerçekçi mücadelelere zemin hazırlamaktadır. Aynı zamanda akademik ve bilimsel çalışmalar bu konu üzerinde devamlı artmaktadır.

Tarihte dijital oyunlar kısıtlı bir platform seçeneği sunarken günümüze doğru hesaplama gücü ve görüntü kalitesi yüksek oyun konsolları ve bilgisayarlar üretilmektedir. Bunlara ilave olarak yakın zamanda kullanıcıların hizmetine sunulan sanal ve artırılmış gerçeklik platformları (ve bunların birbirileri ile etkileşimine olanak sağlayan karışık gerçeklik) doğmuş ve gelişim göstermeye dijital oyun kültürünü değiştirmeye, fiziksel hareketleri teşvik etmeye başlamıştır. Özellikle çocukların eğitimi için sanal veya artırılmış gerçeklik platformları öğrenmeyi teşvik eden enstrümanlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Eğitimi oyunlaştırarak öğrenmenin öğrencilere pozitif sonuçlar ile etki ettiğini görmek mümkündür. Bu enstrümanlar da oyunlaştırarak öğrenmeye katkı sunmaktadır.

2011 yılında üretim sektörü için ortaya atılan bir fikir olan Endüstri 4.0’ın yapay zekâ, bulut bilişim gibi yaklaşımların ilave edilmesi ile meydana geldiği kabul edilmiştir. Bu sürece sanal ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının dahil edilmesi ile üretimde verimliliğin ve işgücünde niteliğin artmasına (oyunlaştırarak öğrenmeye teşvik etme gibi) olumlu katkıları olduğu ve ileride olacağı öngörülmektedir.

Yorumlar

  • Henüz yorum yapılmadı. Hemen düşüncelerinizi yazarak ilk yorumu siz yapabilirsiniz.
Yorum yapın
  • Doğrulama için e-posta adresinizin gerçek ve size ait olması gerekiyor.
  • E-posta adresiniz kesinlikle üçüncü kişilerle paylaşılmayacak, gizli kalacaktır.
  • Görünecek ad alanı için gerçek adınızı kullanmak zorunda değilsiniz.
  • İnternet üzerinde yapacağınız her işlem için IP adresinizin kayıt altına alındığını unutmamalısınız.
  • Yorumunuz yayınlanmadan önce editör onayından geçecektir.
lightbulb_outline İlk defa kullandığınız internet sayfalarının "Hakkımızda" bölümünü mutlaka okuyun.
Toast Alert...