İnternet ve Sağlık
Para dismorfisi, bireylerin mali durumlarını başkalarının mali durumları ile karşılaştırarak yaşadıkları yetersizlik hissini tanımlayan yeni bir terim olarak karşımıza çıkmaktadır.
Sosyal medya ve internet kullanımı, günümüzde bireylerin hayatlarının merkezine yerleşmiş durumdadır. Özellikle mobil cihazlara erişimin kolaylaşmasıyla birlikte, sosyal medya platformları da milyonlarca kullanıcıya ev sahipliği yapmaktadır. Facebook, Instagram, X gibi platformlar günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Türkiye, bu teknolojilerin hızla benimsendiği ve yaygınlaştığı ülkelerden biri olarak dikkat çekmekte ve bu yaygın kullanım beraberinde toplumsal, ekonomik ve bireysel düzeyde çeşitli etkileri de beraberinde getirmektedir.
Günümüzde internet kullanımının oldukça yaygın olduğunu söylemek mümkündür. İnternet kullanımında en fazla tercih edilen ve kişilerin daha fazla vakit geçirmesine sebep olan mecra ise sosyal medyadır. Sosyal medya kişilere iletişim kurabilme, haber takip edebilme imkânı, bilgi paylaşımı, arkadaşlarla takipleşme gibi farklı unsurları bir arada sunmakta ve bu sebeple daha çok ilgi çekebilmektedir. Aynı zamanda kişilerin kendilerini ifade edebildikleri, düşüncelerini paylaşabildikleri bir alanı da kapsamaktadır.
“Oyun oynamayı bıraktığımız gün, öğrenmeyi de bırakırız.” diyor William Glasser. Nasıl ki her çocuğun oyuna ihtiyacı varsa ve oyun oynamak çocuklar için bir öğrenme alanı sağlıyorsa, yetişkinlerin de en az çocuklar kadar oyun oynamaya ihtiyaçları vardır. Önemli olan yaşa, bilişsel kapasiteye uygun oyunlar tercih etmek, oyunlar ile gerçek hayattaki sorumluluklar arasındaki dengeyi sağlayabilmektir.
Video oyunlarının günlük yaşamda kişiler üzerinde ne gibi etkileri var, çocukları, gençleri nasıl etkiliyor diye genel olarak bakıldığında karşımıza ilk çıkan durumlar potansiyel zararları üzerinedir.
Dijital oyunlar geçmişten günümüze bir eğlence aracı olarak tercih görmüş, gelişen internet, bilgisayar ve donanım gibi sürekli gelişen teknolojilere paralel olarak zaman içerisinde oyun üreticileri ve tüketicilerinin dijital oyunlara yönelik bakış açıları ve beklentileri değişime uğramıştır.
Dijital oyunlar dünya genelinde ve tüm yaş gruplarında giderek yaygın hale gelmektedir. Eğlence amaçlı oyun katılımı halen herkes tarafından en fazla bilinen sebep olmakla birlikte rekabet, para kazanma ve kendini ispat etme gibi çok farklı amaçlarla dijital oyunlar oynanmaktadır. Oyunların doğasındaki çeşitliliğe bağlı olarak oynayan kişiler için oluşturduğu riskler de farklılık göstermektedir.
Güzelliğin bir bütün olduğunun ve her insanın "kusurlarıyla güzel” olduğu hakikatinin bilinmeyişi ile baş gösteren bu rahatsızlıkta, bireyler kendilerini parçalara bölerek görmektedirler. Kişi kendisini ruhuyla, varlığıyla, düşünceleriyle bir bütün olarak görmek yerine, kalın(!) olarak gördüğü bacaklarından, dolgun(!) olmayan dudaklarından, uzun(!) olmayan boyundan veya güzel olarak görmediği burnundan ibaret görmektedir. Kişi adeta, kusurlu olarak gördüğü bedeninin küçücük bir bölümünden ibaret hale gelmiştir.
İnternet ve akıllı telefonların kullanımının hızla artması sosyal medya araçlarının kullanımının da aynı derecede artmasına neden olmuştur. Bazı kişiler sosyal medyayı günlük hayatlarının vazgeçilmezi olarak görme eğilimindedirler. Daha hızlı etkileşim kurma, bilgiye çabuk ulaşılabilirlik, başkalarının hayatlarını merak etme vb. durumlar sosyal medya kullanımının tercih edilmesinin sebepleri olabilmektedir. Sosyal medya, kişilerin günlük hayatlarının bir parçasını yansıtabildikleri ve sürekli aktif olan bir mecradır. Sosyal medya araçları ile kişiler kendilerini olmayı arzu ettikleri kimliklere bürünerek sergileyebilmekte hatta kimi zaman yaşam tarzları ve imajları anlamında aşırıya kaçabilmektedirler.
Teknoloji alanındaki değişim ve gelişmelerle birlikte daha önceden farklı birçok cihaz ile kullanılan uygulamalar tek bir cihaz üzerinden kullanılmaya başlanmıştır. Tek bir cihaz üzerinden her şeyi yapabilmenin faydaları göz ardı edilemezken bu faydaların beraberinde getirdiği olumsuzluklar da bir o kadar baş edilemez duruma gelmiştir.